
 1 
Populist Political Parties in the 

Media: A Newspaper Analysis  

of the PVV  

Populist Political Parties in the 
Media: A Newspaper Analysis of 

the PVV  
 

 

 

 

ABSTRACT 

 

Since the turn of the twenty-first century, populism is on the rise in Europe. 
Traditionally, scholars focus on the definition of populism and the discovery of 
explanatory factors for the rise of populist parties. The role of the news media 
has largely been neglected here, even though studies outline that the media 
play a large role in shaping people’s opinions. This study concentrates on how 
media content might affect public perceptions concerning populist parties. It 
undertakes a newspaper analysis of three Dutch newspapers, focusing on the 
Dutch Party for Freedom (PVV). The media-effect ‘framing’ is used as a 
helpful tool to make sense of the media content. The analysis shows that the 

selected newspapers create a largely negative environment for the PVV in 
Dutch politics. Furthermore, the media portrayal becomes increasingly 
negative over time as more extreme frames are used to address the party. In 
addition, the study finds that both popular and quality newspapers are rather 
negative towards populist parties.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Nicole Kusters1 
 

 

 

 

 

 

 

  

                                                        
1 Nicole Kusters received a bachelor degree in European Studies at Maastricht University in 

2017. At the moment she takes a Master in European Studies at Maastricht University. 

Contact: nicole.kusters@outlook.com  

mailto:nicole.kusters@outlook.com


 2 MaRBLe 

Research 

Papers 

1. Introduction 
 

Since the turn of the twenty-first century, Europe has witnessed a substantial 
increase in the number and success of populist parties. In the last decade, a 
lot of these parties have not only managed to enter national parliaments and 
governments, but during the 2014 European Parliament elections they also 
made a big step forward. In France, the United Kingdom, Greece, Denmark, 
and Hungary the populists received the highest share of the votes (European 
Parliament, 2014). Populist parties differ amongst countries, but they all vow 
to return the ‘sceptre of democracy’ to the ‘people’ (Albertazzi & McDonnell, 
2008, p. 2).  

 Populism has attracted a lot of academic attention. On the one hand, 
the scholarly debate concentrates on describing what populism entails. Mudde 
(2004), Canovan (1999), and Taggart (2004) all present some 
conceptualisation by which they define populism. On the other hand, authors 
focus on discovering factors that can explain the rise and/or downfall of 
populist parties. Albertazzi & McDonnell (2008) describe the rise of populism 
as a response to the failures of the traditional parties and as a product of a 
general political malaise characterised by decreasing turnouts (p. 1). It is 
remarkable, though, that only little attention is paid to the role the media play 
here. This becomes even more striking when considering Pels' (2011) 

argument that the media have become very important institutions in today’s 
society which are able to shape and affect public opinion (p. 150). Blumler 
agrees that “any future attempt to analyse populism without taking into 
account […] the media factor will be severely incomplete” (Boomgaarden & 
Vliegenthart, 2007, p. 405). Therefore, this study is interested in the 
relationship between the media and populism.  

 The Netherlands presents an interesting case study because of the 
sudden rise of populist parties and the population’s willingness to vote for 

them, but also because it used to be characterised as tolerant towards 
multiculturalism. Populism emerged rather late in this country compared to 
for instance France, Belgium, and Italy where it was already a prominent 
force (Pels, 2011, p. 15). At the start of the 2000s, the Netherlands witnessed 
the rise of the Lijst Pim Fortuyn (LPF) becoming the second largest party in 
the 2002 elections. The LPF’s success was only short-lived, however, as a 
rapid demise followed after 2002 (Lucardie, 2008, pp. 151-153). Populism 
revived again in 2006 when Geert Wilders established his Partij voor de 
Vrijheid (PVV; i.e. Party for Freedom) and won nine seats during the 
parliamentary elections (p. 164). The PVV has vested its stronghold in Dutch 
politics with electoral victories in 2010 and 2017. Since the 2017 elections, it 
is the second largest party in Dutch parliament.  

 Lucardie (2008), Becker & Cuperus (2010), and van Kessel (2011) 
examine the rise of the PVV in the Netherlands. Its success is explained by 
de-pillarization, a focus of the press on the failures of the government, a 
growing insecurity concerning immigrants and multiculturalism, changes 
made to the welfare state, and rapid European integration. However, little 
research has been conducted regarding the relationship between news media 
and this party. Rooduijn (2013) finds that public debates in Dutch newspapers 
have become more populist in the 2000s. Moreover, Bosman & d’Haenens 



 3 
Populist Political Parties in the 

Media: A Newspaper Analysis  

of the PVV  

(2008) investigate the framing of Pim Fortuyn in Dutch newspapers. There is 
a lack, though, of an in-depth investigation of how the PVV is framed. 

 This study researches the media portrayal of the PVV to understand 
how the media play a role in national politics. It asks the following research 
question: How have the Dutch media portrayed the PVV over time? To answer 
this question, a newspaper analysis has been undertaken, concentrating on 
three Dutch newspapers with the aim of deriving frames from the examined 
articles. It is relevant to study the media since its content can influence how 
the public perceives of society (Pels, 2011, p. 150). The media can thus also 
affect the public’s attitude towards populist parties. Regarding the academic 
contribution, this research bridges the gap between the role of the media 
concerning populist movements and the literature addressing media-effects. 
It not only provides a new angle from which to regard populist parties, but it 
also generates new knowledge about media content in general. In addition, 

the claim is that media frames have changed over time. Both quality and 
popular newspapers portray the PVV’s success with increasingly negative 
frames. Just after its establishment, the newspapers were still surprised by 
the party’s success. By 2010, it was framed as an anti-establishment party 
and a few years later this has developed into a radical right party frame. The 
newspapers argue that the PVV’s success is caused by the population’s 
dissatisfaction with the traditional political elite.  

 First, the existing literature is reviewed in order to provide 

conceptualisations of populism and the relationship between populism and the 
media. Second, the conceptual framework introduces the media-effect 
‘framing’. Next, the methodology is outlined, which describes the case 
selection and the methods for data collection and analysis. Subsequently, a 
content analysis is undertaken to study the newspapers. Frames are derived 
on the basis of three elements of Entman’s (1993) definition of framing, 
namely problem definition, causal interpretation, and moral evaluation. 
Finally, it presents a discussion of the findings to observe whether there has 
been a change in media coverage.  

 

2. State of the art  
 

To demonstrate how this research fits into the broader scientific field, this 
part reviews scholarly literature that addresses populism and its respective 
relationship with the media. Canovan (1999) argues that populism presents a 
challenge to the established traditional political parties and their elite values. 
Populists claim to speak on behalf of the people and base their legitimacy on 
this idea (pp. 2-4). However, they cannot be acknowledged as ‘true 
democrats’ since “democracy as we know it is liberal democracy and […] 
populism is dangerous because it is illiberal” (p. 7). Taggart (2004) takes a 
different approach than Canovan. He states that populism consists of five 
common features. First, it is hostile to representative politics. Second, 
populists tend to identify themselves with a heartland that represents an 

idealised version of their home country. Third, there is a lack of core values 
which explains why populists can range from ideologically left to right. Fourth, 
it is a response to some situation of extreme crisis. Fifth, populists have a 
self-limiting quality. They are reluctantly political and tend to disappear 
quickly from the political arena (pp. 273-276). Moreover, Mudde (2004) 



 4 MaRBLe 

Research 

Papers 

speaks of a populist Zeitgeist by which he means that “populist discourse has 
become mainstream in the politics of contemporary western democracies” (p. 
562). Populism is not a phenomenon of extreme crises. He further argues that 
populism entails that society is separated into two groups, “the ‘pure people’ 
versus ‘the corrupt elite’”, which are homogenous and antagonistic against 
each other. Moreover, politics should represent the general will of the people 

(p. 543).  

 Populists have a paradoxical relationship with the media. On the one 
hand, they are suspicious of the media since they perceive them as 
instruments of the established political elite (Canovan, 1999, p. 2). On the 
other hand, the increased role of the media in politics is one of the factors 
that has contributed to the rise of populist parties across Europe (Pasquino, 
2008, p. 26). It is striking then that Mudde (2007) stresses that “the role of 
the media in the success and failure of populist […] parties has received little 

serious attention [in existing literature]” (p. 248). Therefore, it is important to 
regard the academic work that covers the relationship between populism and 
the media.  

 Mazzoleni is one of the most prominent scholars in this field. He 
argues that the media are one of the factors providing support for populism’s 
rise (2003, p. 6). He further elaborates that populist parties rely on the media 
since these “have contributed to a legitimisation of the issues, key-words and 
communication styles typical of populist leaders” (2008, p. 50). The media 

are central to the political process (p. 52) and politics has become mediatised 
shown by the personalisation of political leadership (p. 53). Other scholars 
also observe that the power of the media is an important requisite for the rise 
of populism. Pels (2011) acknowledges that the media can be both powerful 
allies of populist leaders and mobilise the public to support populist parties (p. 
160). Mudde (2007) stresses that high salience of their ideas in the media 
results in strong populist parties (p. 252). Specific country analyses 
demonstrate the relationship between the media and populism as well. 
Walgrave & De Swert (2004) find that there exists a correlation between 
extreme right success and media coverage in Belgium (p. 495). In the 
Netherlands, Boomgaarden & Vliegenthart (2007) discover that emphasising 

immigration-related issues in the media assists the success of anti-immigrant 
populist parties (p. 413). The media in Austria, especially the Kronen Zeitung, 
helped to spread the populist messages of Haider’s FPÖ (Plasser & Ulram, 
2003, p 29).  

 This literature review shows that most authors mainly concentrate on 
what populism is and how the media contribute to the success and/or failure 
of populist parties. The media are a very prominent force in our everyday 
lives, which implies that they can also possibly affect the way in which citizens 

perceive populist parties. However, the large majority of the authors neglect 
how these parties are conceptualised in media content as they do not take 
into account the literature about media-effects. Therefore, the analysis 
extends the investigation into the field of media and populism by drawing on 
the media-effect ‘framing’. This helps to understand how the media influence 
public perceptions of populism and thus how the media play a role in the rise 
of populist parties in national politics. The next part introduces what ‘framing’ 
entails and how it is used throughout the analysis.  

 



 5 
Populist Political Parties in the 

Media: A Newspaper Analysis  

of the PVV  

3. Conceptual framework 
 

This part sets out a framework for understanding the media coverage of the 
PVV. It concentrates on one of the media-effects, namely framing. The next 
section introduces what framing is. Then, it is explained which elements a 
frame can consist of.  

 

3.1 Media-effects 
Lippmann already pointed out in 1922 that the news media help to construct 
public opinion (McCombs, 2004, p. 3). Our attitude towards populism and 

politics in general might thus also be influenced by their respective media 
coverage. Previous literature outlines three main effects that the media have 
on the public: agenda-setting, priming, and framing. 

 First, agenda-setting implies that the media have the “ability to 
influence the salience of topics on the public agenda” (McCombs, 2004, p. 1). 
This entails that there is a correlation between the subjects the media devote 
most attention to and the subjects the public finds most important to consider 
(Scheufele & Tewksbury, 2007, p. 11). For instance, when the media 

extensively address environmental pollution as an important issue, individuals 
are likely to start thinking and talking about this issue themselves. Authors 
also acknowledge that television and newspapers play a part in setting the 
agenda for political issues (Herlé & Rustema, 2012, p. 97). The second effect 
is priming which is often regarded as an extension of agenda-setting. It 
suggests that media coverage of some issues sometimes leads the public to 
evaluate for example political actors on the basis of these covered issues 
(Walgrave & De Swert, 2004, p. 482).  

 The third effect, framing, is the one that this study focuses its 
attention on. It is different from agenda-setting and priming in that it does 
not concentrate on what issues the media presents, but it is interested in how 
these issues are presented and characterised (Semetko & Valkenburg, 2000, 
p. 94). It assumes that public perceptions are always determined to some 
extent by how the news has framed them (Pels, 2011, p. 163). The concept of 
framing has its roots in the academic fields of psychology and sociology. Its 
psychological origins lie in the work of Kahneman & Tversky (1979). They 
show how minor differences in the presentation of scenarios can lead to 
different public choices (Scheufele & Tewksbury, 2007, p. 11). The leading 
scholar in the field is Entman (1993), who declares that to frame is “to select 

some aspects of a perceived reality and make them more salient in a 
communicating text, […] to promote a particular problem definition, causal 
interpretation, moral evaluation, and/or treatment recommendation” (p. 52). 
Frames can stress different aspects of reality which leads audiences to have 
different perceptions (p. 55). The media thus construct social and political 
reality. The public relies on how the media present news to them and framing 
“can systematically affect how recipients of the news come to understand […] 
events” (Scheufele, 1999, p. 107).  

 This research assumes that the manner in which the media present 
news about populist parties shapes the public’s perceptions. Therefore, it can 
eventually also influence the way in which people vote during parliamentary 
elections. However, it has to be acknowledged as well that the most profound 
limit to media-effects comes from the recipient. A person’s pre-existing 



 6 MaRBLe 

Research 

Papers 

meaning structures, incorporating norms and values, limit the way in which 
media content can affect that person’s perceptions (Scheufele, 1999, p. 105; 
Chong & Druckman, 2007, p. 111).  

 

3.2 The four elements of a frame 
Even though a lot of work has been devoted to the definition of ‘framing’, 
there is still no systematic method of how to derive frames from media 
content. Matthes & Kohring (2008) state that frames can be best understood 
as clusters of frame elements. Each frame is constructed by separate 
elements which are best observed via a content analysis (p. 263). This idea of 
a cluster of elements is visible in Entman’s (1993) definition. He assumes that 
a frame consists of four separate elements. First, a problem definition which 
refers to the issues and actors by which the problem is discussed. Second, a 
causal interpretation which regards a specific outcome as either an attribution 

of success or of failure. Third, a moral evaluation which can be neutral, 
negative, or positive. Fourth, a treatment recommendation which appeals for 
or against a certain type of action that could be undertaken (p. 52; Matthes & 
Kohring, 2008, p. 264).  

 The combination of Matthes & Kohring’s work and Entman’s four 
elements presents a useful framework that helps to derive the frames from 
the newspaper articles. It makes it possible to consistently analyse the 
articles’ content. It should be noted, however, that it is not necessarily the 

case that all four elements need to be present to derive a media frame. The 
next part explains how this framework is operationalised in the analysis. 

 

4. Methodology 
 

This part introduces the case selection, and the methods for data collection 
and analysis. Since it is rather difficult to observe meaningful frames in media 
coverage through a large-N study, this study conducts a qualitative research.  

 The previous part identified that frames consist of four separate 
elements: a problem definition, a causal interpretation, a moral evaluation, 
and a treatment recommendation. The analysis is guided by employing 
questions which are in correspondence with the first three elements. The 
treatment recommendation is disregarded since the analysis has indicated 
that newspapers only rarely provide certain advise as to what type of action 
the PVV should take or avoid. Table 1 shows the respective questions that are 
asked per element throughout the reading process.  

 

Table 1: Framework for the analysis  

Frame element Question 

Problem definition What are the central problems that are defined 
in the coverage of the PVV? 

Causal interpretation What causal interpretations are provided for the 
success and/or failure of the PVV? 

Moral evaluation Which terms are used to refer to the PVV? 

 



 7 
Populist Political Parties in the 

Media: A Newspaper Analysis  

of the PVV  

The research adopts a method of analysis which is based on what Matthes & 
Kohring (2008) describe as a ‘hermeneutic approach’. Frames are identified 
“by providing an interpretative account of media texts linking up with broader 
cultural elements” (p. 259). This approach fits this study particularly well 
since it is concerned with an in-depth understanding of frames. Furthermore, 
the amount of collected data is rather small. As a consequence, the 

newspaper articles are thoroughly read and reviewed individually. The study 
further adopts an inductive approach to the analysis of the newspapers. That 
means that it “[analyses] a news story with an open view to attempt to reveal 
the array of possible frames” (Semetko & Valkenburg, 2000, p. 94). This 
particular approach is taken because there are no established frames 
available to use as a guide as previous research is lacking in this field.  

 

4.1 The Netherlands as a case study 
The Netherlands has been chosen as a single case study to obtain an in-depth 
understanding of how the media frame populist parties. This country presents 
an interesting case. First, since it is remarkable that in a country that used to 
be characterised as very liberal and tolerant towards multiculturalism, radical 
right populism has been able to emerge so fast. Second, within a decade, two 
different populist parties managed to come particularly close to governing the 
country. Although the LPF’s success was short-lived, it was still a governing 
party in 2002. In 2010, the PVV received 15.5% of the votes and 24 seats 
after the parliamentary elections (van Kessel, 2011, pp. 73-75). From 2010 
until 2012, the PVV was a so-called ‘gedoogpartij’ to the government. This 
means that the PVV promised to support the reigning minority government in 
certain policy areas in order for them to have a majority in the Tweede Kamer 

(p. 85). Finally, since the Dutch electoral system has a very low electoral 
threshold, in contrast to for example Germany, voters can choose between a 
substantive amount of different political parties during parliamentary 
elections. It is interesting that in spite of this, the public still votes for populist 
parties. 

 

4.2 Newspaper selection 
Newspapers are chosen in this study as the means that represent the overall 
impact of the media on public perceptions. The Eurobarometer (2016) 
demonstrates that over two-thirds of the EU population reads the written 
press at least once a week (p. 12). This means that its content can 
substantially influence public opinion. In addition, to obtain and analyse 
television or radio content is fairly difficult since these are not as easily 
accessible as newspaper articles. 

 Although the circulation of Dutch newspapers has decreased over the 
years, there were still 3,003,859 newspapers issued in 2016 (NOM, 2017). 
Scholars divide newspapers into two main categories. The first category refers 
to quality newspapers which tend to be aligned with the traditional political 
parties. These newspapers are less inclined to criticise the ‘establishment’ and 
aim to appear unbiased. This suggests that they are less likely to promote 
populist messages. The second category embraces popular newspapers which 
are quite independent from mainstream political parties. They concentrate 
their attention on the mass audience and are more likely to criticise the 

‘established elite’. Hence, they are expected to be more sympathetic to 



 8 MaRBLe 

Research 

Papers 

populist ideas (Mazzoleni, 2003, p. 8; Rooduijn, 2013, p. 106). The 
newspapers investigated in this analysis are selected on the basis of this 
distinction. Furthermore, the selection represents different ideological 
viewpoints. 

 

Table 2: The selected newspapers  

 De Telegraaf De Volkskrant nrc.next 

Type Popular Quality Quality 

Political 
orientation 

Right-wing Centre-left Left-liberal 

Circulation 
2016 

426,827 258,415 30,767 

Source: author’s own elaboration based on NOM (2017) 

 

The selection is presented in Table 2 and includes De Telegraaf, De 
Volkskrant, and nrc.next. De Telegraaf is the largest Dutch newspaper with a 
circulation of 426,827 issues in 2016 (NOM, 2017). It is usually perceived as a 
popular newspaper because it devotes more attention to “sensational articles, 
sports and gossip” (Akkerman, 2011, p. 934). De Volkskrant is the country’s 
third-largest newspaper and is seen as a quality newspaper with a quite 
strong political vision (p. 936). Nrc.next is not as widely read as the other two 
newspapers with a circulation of 30,767 in 2016. It is a quality newspaper as 
well with a primary target group of higher educated people in their twenties 
and thirties. While De Telegraaf is usually classified as right-wing, De 

Volkskrant has a tendency to lean to the centre-left, and nrc.next can be 
regarded as left-liberal. These three newspapers provide a comprehensive 
overview of how the PVV is framed in the media. The choice is made to 
concentrate on ideologically different newspapers because it is interesting to 
observe whether this also causes different approaches in the coverage of the 
PVV. 

 

4.3 Data collection  
This research concentrates on specific time periods because the period from 
the PVV’s establishment in 2006 until today is too long to study in a 
qualitative research. The selection of the time periods is instructed by the 
objective to cover a period in which the PVV is portrayed extensively in the 
media. Consequently, there is a focus on the weeks surrounding the Dutch 
parliamentary elections and the European parliamentary elections. Every 
period is of a two-months length, covering one month before the elections 
and one month after them. The respective time periods are as follows. The 
first period is from 22 October until 22 December 2006. The second period is 
from 9 May until 9 July 2010. The third period is from 22 April until 22 June 
2014. Hence, the newspaper articles are collected according to these time 

periods. This combination of periods generates an overview of the frames in 
the media in the PVV’s founding phase, its immense victory in the 2010 
elections, and its loss in the 2014 European Parliament elections. While it 
might be argued that two months is too short to generate long-term trends 
for a particular election, the aim of this research is to regard whether there is 



 9 
Populist Political Parties in the 

Media: A Newspaper Analysis  

of the PVV  

0

50

100

150

200

250

300

350

400

2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014

N
u
m

b
e
r 

o
f 

A
rt

ic
le

s
 

Year

De Telegraaf

De
Volkskrant

nrc.next

a change in framing over time. Therefore, short time periods across several 
years are chosen.  

 The articles from the three newspapers are collected through the use 
of the LexisNexis database. The search is conducted using the words PVV, 
Partij voor de Vrijheid, and Wilders as keywords. These keywords are 
searched in the headlines of the articles because the public interested in 
political parties is most likely to read articles on the basis of the headline’s 
content.  

 

5. The analysis: framing the PVV  
 

The keyword search in the three time periods on LexisNexis yielded a total 
number of 200 newspaper articles concerning the PVV and its leader Geert 
Wilders. The search generated 85 articles from De Telegraaf, closely followed 

by De Volkskrant with 83 articles, and nrc.next contained 32 articles. Similar 
searches were conducted for the Dutch liberal party, VVD, and the Dutch 
labour party, PvdA, to observe whether this number of articles is high or low 
in comparison to media coverage of other political parties. The searches 
yielded 318 articles for the VVD and 270 articles for the PvdA. These results 
show that the coverage of the PVV is not as high as that of the traditional 
parties but the differences are not of major significance.  

 

Figure 1: Total number of articles 2006-2014 

Source: author’s own elaboration based on LexisNexis (2017) 

 

Figure 1 presents an overview of the total media coverage by the three 
newspapers between 1 January 2006 and 31 December 2014. The year 2010 
is a peak in the coverage of the PVV in every newspaper with a total of 789 
articles. This might be explained by the peculiar nature of the 2010 
parliamentary elections and the subsequent cabinet formation. The PVV 



 10 MaRBLe 

Research 

Papers 

5

42
38

10

51

22

4

22

6

2006 2010 2014

De Telegraaf De Volkskrant nrc.next

became the third largest party during these elections. The cabinet formation 
was characterised by the difficulty to reach a majority government. 
Eventually, a cabinet construction was accepted, a gedoogconstructie, which 
is only rarely used in the Netherlands. This meant that the PVV became a 
supporter of the government, though not an official coalition party. Troughs 
are visible in 2006 (70 articles) and 2013 (111 articles). This shows that in 

the period after its establishment the PVV did not receive that much attention 
yet in the media. This might be caused by the idea that the party would not 
sustain for a long time following the example of the LPF.  

 

Figure 2: Total number of articles per time period  

Source: author’s own elaboration based on LexisNexis (2017) 

 

Figure 2 introduces the number of articles per newspaper per time period in 
2006, 2010, and 2014. It is striking that there are substantial variations 
between the coverage in the different periods even though all embrace times 
around elections. The 2006-period demonstrates that the overall interest in 
the PVV during the elections was still minor at this point. This is remarkable 
since the PVV received a relatively large share of votes for a party that had 
just been established. The party won nine seats in parliament and became the 
fifth largest party. By the time of 2010 this had changed. The overall peak is 
also visible in the examined period. All newspapers wrote more than five 
times as many articles concerning the PVV and Wilders than four years 
earlier. In 2014, De Volkskrant and nrc.next had seemingly lost their interest 

as their number of published articles decreased by more than half. De 
Telegraaf is more consistent with a decrease of only four articles compared to 
2010. 

As a first step in the analysis, the 200 newspaper articles are sorted 
into different categories to receive a general overview of the subjects they 
address. Figure 3 presents this categorisation and states the respective 



 11 
Populist Political Parties in the 

Media: A Newspaper Analysis  

of the PVV  

17%

9%

10%

24%

8,5%

15%

8,5%

8%
Cabinet formation

European elections

External issues

General information PVV

Internal issues

National elections

Opinion about PVV

Other articles

percentages of articles per category. The largest category consists of the 
articles containing general information about the PVV (24%). These feature 
information about for instance its members, changes within the party, its 
issue positions, and interviews with Geert Wilders. The second largest 
category, with a total number of 37 articles (18,5%), is concerned with the 
coverage of conflicts or problems inside the PVV (8,5%) and its clashes with 

external actors (10%). It is interesting that per time period, the number of 
articles in this category increases. This suggests that the longer a political 
party exists, the more issues it encounters over time. The third largest 
category is made up of articles about the developments in the formation of a 
new Dutch cabinet (17%). 

 

Figure 3: Percentages of articles per category  

Source: author’s own elaboration based on LexisNexis (2017) 

 

All these articles are written in the second time period in 2010, which means 
that almost 30% of the articles in 2010 is concerned with the cabinet 

formation. This is a plausible observation since the chances of the PVV 
becoming a government party for the next four years were considerable. 
Although the three time periods were chosen to include national elections and 
European Parliament elections, their respective categories are only found at a 
fourth (15%) and fifth (9%) place. The newspapers reported to a lesser 
degree on particular opinions about the PVV coming from for instance citizens, 
other political parties and their leaders, and the foreign press. The last 
category of ‘other articles’ (8%) incorporates articles from a variety of other 
subjects. 

 

5.1 The 2006 elections 
As a second step in the analysis, the three time periods are investigated 
separately. The first time period ranges from 22 October until 22 December 
2006. It incorporates the first elections in which the recently established PVV 
participated. 

 The articles from De Telegraaf provide general information about the 

PVV and they cover the national elections. They display an acceptance of the 



 12 MaRBLe 

Research 

Papers 

PVV as one of the ‘victors’ of the parliamentary elections. It is acknowledged 
that it has never before occurred that a party established by a former 
member of a traditional party is so successful in its first election (Wilders 
‘beretrots’, 2006, November 23). Articles fail to present the party’s 
standpoints and its election program. De Telegraaf does emphasise Wilders’ 
hatred towards Moroccans. One article stipulates that when PVV colleagues 

were assaulted by young adults, Wilders accused them to be Moroccans even 
before the police could confirm this (Posterplakkers gemolesteerd, 2006, 
October 29).  

 De Telegraaf characterises Wilders as an ex-liberal party member 
who has developed an aversion to the current party leader Mark Rutte. 
Wilders’ success is explained by the idea that he 'hijacked' a lot of 
parliamentary seats from the VVD. Furthermore, news stories concentrate on 
Wilders’ offensive statements. For instance, “the VVD is too weak and unclear 

with Mark Rutte in charge” (Wilders juicht, 2006, November 23). Wilders also 
reproaches Rutte for having “weak knees” when making decisions (Wilders 
spint garen, 2006, December 15). One article stresses that Wilders believes 
his party will never be confronted with so-called “LPF-circumstances” which 
refers to the crumbling of this party soon after its success. This portrays 
Wilders as an over-confident party leader (Wilders ‘beretrots’, 2006, 
November 23). The main problem by which the PVV is conceptualised is the 
rise of an extreme party with an aversion to the traditional political elite. The 
articles implicitly contain a negative moral evaluation through their 
concentration on the negative, offensive statements of Wilders. Hence, an 
‘anti-establishment party’ frame is derived.  

 Similar to De Telegraaf, De Volkskrant mostly covers general 
information about the PVV and the national elections. Articles show that the 
newspaper is astonished by the party’s success in its first elections. One 
article addresses it as a “spectacular victory” and characterises Wilders as one 
of the large winners moving from one to nine seats (SP wint fors, 2006, 
November 23). Other articles bring forward that Wilders is “passionately 
loved” by Dutch citizens (Vermeulen, 2006, November 23), the PVV is the 
largest newcomer in parliamentary history after the LPF (Ten Hoove & Van 

Lieshout, 2006, November 24) , and are amazed by the remarkably high 
percentage of people that voted for Wilders in his birthplace Venlo (De Graaf, 
2006, November 24).  

 Unlike De Telegraaf, De Volkskrant does not emphasise the negative 
and offensive language Wilders tends to use. Rather, it concerns itself with 
the introduction of the other party members who will sit next to Wilders in 
parliament and the party’s general points of view. The PVV’s success is 
explained by the citizens’ conception that the Netherlands should return to the 

way it was and their respective aversion to foreigners (Ten Hoove & Van 
Lieshout, 2006, November 24; Trommelen, 2006, December 16). The 
newspaper utilizes a quite neutral evaluation as judgmental language is 
lacking. It applies an ‘amazed-by-success’ frame which entails that De 
Volkskrant is astonished by the party’s sudden success. Consequently, it tries 
to find out what the party wants and who its members are.  

 Nrc.next, like De Volkskrant, shows astonishment in its coverage of 
the PVV’s victory in the parliamentary elections by stating “who would have 

thought that?” (Van den Berg & Valk, 2006, November 24). The newspaper 
states that people vote for the party because they want to protect the 



 13 
Populist Political Parties in the 

Media: A Newspaper Analysis  

of the PVV  

Netherlands. Articles also provide information about its standpoints and the 
party members. Other coverage is rather negative in its tone. One news story 
blames Wilders that he does not bother to defend his position with specific 
arguments and only uses harsh ‘one-liners’ in debates (Duursma, 2006, 
October 24). Another article presents Wilders as being ‘too scared’ to appear 
in public together with the traditional political parties. Wilders had apparently 

cancelled his participation in a TV programme due to the presence of D66-
leader Pechtold (Brandt Corstius, 2006, November 20). Consequently, it can 
be derived that nrc.next applies a combination of both the ‘amazed-by-
success’ and the ‘anti-establishment party’ frames. Its overall attitude 
towards the PVV and Wilders is negative.  

 

Table 3: Media frames in period 1  

 De Telegraaf De Volkskrant nrc.next 

Media frame 

Anti-

establishment 
party 

Amazed-by-success 

Anti-

establishment 
party 

Problem 
definition 

The aversion 
towards the 
traditional 
political elite 

Astonishment of 

Wilders’ success 
in the election 

& 

The 
characterisation 
of Wilders and his 
party 

Astonishment of 

Wilders’ success in 
the election 

& 

Aversion towards 
the traditional 
political elite 

Causal 

interpretation 

PVV attracts a 

lot of former 
VVD-voters 

Enmity against 

foreigners, 
especially with a 
Muslim 
background 

Protectionism of the 

Netherlands 

Moral 
evaluation 

Negative Neutral Negative 

 

The overview provided by Table 3 shows that De Telegraaf and nrc.next frame 
the PVV in a negative manner while De Volkskrant tends to be overly neutral. 
De Telegraaf primarily depicts the party and Wilders as extreme anti-
establishment figures. Nrc.next presents a similar trend but is more 
moderate. This newspaper also shows some sense of surprise of the party’s 
success which is De Volkskrant’s predominant depiction in its coverage. 

 

5.2 The 2010 elections 
The second period under investigation ranges from 9 May until 9 July 2010 
and covers the 2010 elections. In the month before the elections of June 9th, 
De Telegraaf concentrates on the issues the PVV encounters. Several articles 
address the “mutiny” that commenced within the party. PVV-member Hero 
Brinkman criticises Wilders and blames the party to be undemocratic (Muiterij 
in PVV, 2010, May 11). Other news stories focus on the conflict between 
Wilders and PvdA-leader Job Cohen. Cohen called the party a “danger to the 



 14 MaRBLe 

Research 

Papers 

rule of law” on which Wilders reacted that “the PvdA itself is a danger to the 
rule of law” (PvdA zélf gevaar, 2010, June 4). In another heated debate with 
Cohen, Wilders declared that the party’s policies bring the Netherlands to the 
“edge of the abyss” (Wilders bijt van zich af, 2010, June 8). Moreover, the 
public broadcaster KRO called upon its members not to vote for the PVV and 
in a “sick” broadcast from the programme Zembla Wilders was compared to 

Hitler (Oproep KRO valt slecht, 2010, May 26; Oplossing Zembla, 2010, May 
31). 

 After the elections, the attention shifted to the cabinet formation. De 
Telegraaf emphasises that Wilders wants to govern, no matter what. The 
articles demonstrate that he adopts a more moderate tone and he is willing to 
relinquish some of his standpoints (PVV wil meeregeren, 2010, June 4; Rutte 
zint op rechts, 2010, June 11) . However, the newspaper brings forward that 
the PVV might be too unstable to govern (Rutte verlangt uitleg, 2010, June 

12). Furthermore, there originates a large aversion to this idea of governing 
from the established political elite. In particular, CDA-members put up a lot of 
resistance (Naaktgeboren, 2010, June 14). When the formation of the cabinet 
VVD-CDA-PVV failed, the news stories implicitly suggested that the PVV was 
deliberately put out of action and CDA is mainly to blame for this (Buitenspel 
zet PVV op winst, 2010, June 28). A ‘conflict’ frame is recognisable since a 
proportionally high number of the articles concentrate on internal and 
external issues facing the PVV. Moreover, a ‘change in status quo’ frame is 
evident as the rise of the PVV implies that the governments consisting of the 
traditional political parties cannot be taken for granted anymore. Throughout 
the articles, a quite neutral approach is taken.  

 Unlike De Telegraaf, De Volkskrant does not concentrate that much 
on conflicts concerning the PVV in the period before the elections. Instead, its 
articles present the party in a bad light. News stories stress that Wilders has 
found a “catch-all scapegoat” in the religion of Islam (Sommer, 2010, May 
25). PvdA-leader Cohen is placed in a victim role with the declaration that 
Wilders’ “common attacks” on him are still prominent (Du Pré, 2010, May 26). 
The possible collaboration with Wilders in a new government is also 
addressed. An article indicates that a government including the PVV is 

“undesirable”. It will cause political risks and harm the Dutch image abroad 
(Geen PVV-coalitie, 2010, June 5).  

 De Volkskrant extensively addresses the cabinet formation and the 
elections with 30 out of 51 articles. It emphasises that the need of a “Wailing 
Wall” under the population accounts for the PVV’s success (Marbe, 2010, June 
11). Unlike De Telegraaf, it takes a rather negative viewpoint towards the 
party concerning the coalition talks. Articles mention that the PVV desperately 
wants to be a part of the new government. However, chances for this to be 

realised are only minor and the other political parties are not eager to 
collaborate (Meerhof, 2010, June 10; Marbe, 2010, June 11). CDA in 
particular puts Wilders in a difficult position. Articles state that governing with 
the PVV entails negative consequences for CDA (Hoedeman & Meerhof, 2010, 
June 12). Moreover, CDA-leader Verhagen dominated the formation talks by 
his continuous absence (Doorduyn & Meerhof, 2010, June 16). De Volkskrant 
also blames CDA for the possibility of Wilders ending up in the opposition 
instead of in government (Meijer, 2010, June 19). Consequently, an ‘anti-
establishment party’ frame is derived. The newspaper stipulates that the PVV 
remains a party that does not belong to the status quo as evidenced by the 



 15 
Populist Political Parties in the 

Media: A Newspaper Analysis  

of the PVV  

continuous coverage on the aversion against the party from the traditional 
political elite. The articles contain a negative moral evaluation.  

 Before the elections, nrc.next mainly published articles with a 
negative attitude towards the PVV. The internal conflict with Hero Brinkman is 
presented by the statement “the unity has been broken permanently” 
(Rijlaarsdam, 2010, May 25). Wilders’ argument that non-western immigrants 
cost the government a lot of money is addressed as well. The news story 
stresses that a recent rapport demonstrates that the differences in costs with 
the ‘allochtone’ population are in fact not that substantial (Garschagen & 
Vriesinga, 2010, May 21). Articles also cover the evocations by public 
broadcaster KRO and Wilders’ brother not to vote for the PVV (‘stemadvies’ 
van KRO, 2010, May 26; Vriesema, 2010, May 28).  

 The coverage on the election results starts with the comment that 
nrc.next was not very welcome during the election evening of the PVV. A 
centre-right cabinet VVD-CDA-PVV is rather unlikely and the traditional 
parties do probably not want to collaborate with Wilders (Rijlaarsdam & Staal, 
2010, June 10). This thought is shared by several other articles. The party’s 
success in Wilders home-province Limburg is explained by the idea that 
Wilders gives the average citizen a voice (Ajarai & Vasterman, 2010, June 
11). An opinion piece outlines that a coalition with Wilders entails negative 
consequences for the Netherlands in the EU (Brinkhorst, 2010, June 16). 
Another piece states that when the Dutch football team loses its next match 

in the World Championship, its reputation will deteriorate in a similar manner 
as what has already happened to ‘our’ political situation (Kok, 2010, July 7). 
Similar to De Volkskrant, an ‘anti-establishment party’ frame is derived from 
the nrc.next articles. The newspaper concentrates on the idea that even 
though the PVV enjoys successes, it remains distinctive and it might be better 
if Dutch citizens do not vote for it.  

 

Table 4: Media frames in period 2 

 De Telegraaf De Volkskrant nrc.next 

Media frame 

Conflict 

& 

Change-in-status-
quo 

Anti-

establishment 
party 

Anti-

establishment 
party 

Problem 

definition 

Internal and 
external problems 
facing the PVV 

& 

Change in the 
status-quo 
concerning 
government 
coalitions 

The ‘undesirable’ 
chance of the 

PVV taking part 
in the new 
government 
coalition 

An anti-

establishment 
party that ‘we’ 
should not vote 
for 

Causal 
interpretation 

The established 
elite’s aversion 
against the PVV 

Realisation 
complaints Dutch 
population 

Wilders gives the 
population a 
voice 

Moral 
evaluation 

Neutral Negative Negative 



 16 MaRBLe 

Research 

Papers 

Table 4 illustrates that the two quality newspapers frame the PVV in a similar 
manner with an ‘anti-establishment party’ frame incorporating a negative 
moral evaluation. De Telegraaf concentrates on the internal and external 
issues of the PVV and presents the change in the status quo concerning the 
Dutch cabinet formation. Unlike De Volkskrant and nrc.next, the newspaper’s 
coverage contains neutral language.  

 

5.3 The 2014 elections 
The third period incorporates the 2014 European Parliament elections and 
ranges from 22 April until 22 June 2014. The ‘conflict’ frame remains in De 
Telegraaf’s coverage since it focuses a lot on the issues the PVV encounters. 
Several articles suggest that the party is crumbling. The departure of some 
members is addressed by “members are looking for an exit” (Assistent 
Wilders, 2014, April 24), the “fiasco in the PVV” (PVV moet inpakken, 2014, 

May 6), and “the dismantling of the PVV” (PVV oppositie, 2014, May 6). The 
external issue with Saudi Arabia is covered extensively as well. One of the 
many “provocative actions” against Islam by the party caused the country to 
respond by imposing a commercial boycott on Dutch entrepreneurs (Wilders, 
2014, May 22).  

 A lot of attention is devoted to the European elections. Before the 
elections, De Telegraaf condemns Wilders’ search for collaboration with 
“extreme-right” and “anti-Semitic” parties such as Front National and FPÖ (In 

zee met verkeerden, 2014, May 7). Articles claim that this action is a part of 
the current “radicalisation” of the PVV. Wilders is prepared to do anything for 
a victory in the elections (Wilders, 2014, May 8). Articles also emphasise the 
party’s hatred of Moroccans and the other parties’ negative opinion of the PVV 
(Cultuur Marokkanen minderwaardig, 2014, May 14; Flirt PVV, 2014, May 10). 
Once the election results were published, the news stories adopt a particularly 
happy tone to address the PVV’s loss. The party is confronted with a “rude 
awakening” by the loss of a quarter of its voters. One article speaks of a 
“degradation of the PVV” that is widely covered all over Europe (Nederlaag 
Wilders, 2014, May 25). Another news story stresses that apparently voters 
cannot “appreciate” Wilders’ “flirt with extreme parties” or they are just “too 
lazy to vote” (Ongeloof bij PVV, 2014, May 23). It is further stated that voters 

are developing an aversion to Wilders due to his more “radical direction” 
(Almere wendt zich af, 2014, May 27). De Telegraaf is thus negative about 
the PVV and sometimes uses judgmental language. The electoral loss is 
mainly caused by Wilders’ own actions as party leader and his changed points 
of view. A combination of a ‘conflict’ frame and a ‘radical right party’ frame is 
derived. The newspaper concentrates on the issues that the party 
continuously encounters and the radicalisation that occurs within the party. 

 De Volkskrant also covers some issues the party is confronted with. 
Its articles speak of an “exodus at the PVV” concerning both its employees 
and supporters. This is caused by Wilders’ controversial pronunciations 
regarding Moroccans (Hoedeman & Meijer, 2014, April 23). Another story 
declares that these pronunciations undermine the Dutch reputation and its 
economic interests (Sondaal, 2014, May 20). The withdrawal of Lucas Hartong 
from the candidate list for the European elections is introduced here as well. 
The presented reason for this is that he does not want to collaborate with 
“neo-Nazi’s and that kind of people” implying Front National and FPÖ (Giesen 
& Heijmans, 2014, April 24). The newspaper condemns Wilders’ connection 



 17 
Populist Political Parties in the 

Media: A Newspaper Analysis  

of the PVV  

with these extreme European parties that carry out anti-Semitic ideas. An 
article asks whether Wilders is again alienating former friends, namely Israel. 
It continues by stressing that the PVV is changing its direction to obtain 
European power and it has become a “radical-right populist party” 
(Hoedeman, 2014, May 9). Prime Minister Rutte calls Wilders’ collaboration 
with Front National and FPÖ “unwise” (Wagendorp, 2014, May 10).  

 After the European election results were published, De Volkskrant 
addresses the PVV’s loss by stating that an “anti-Brussels outbreak has failed 
to appear” (Dreun voor PVV, 2014, May 23). It describes the general 
confusion that exists among the party’s members of how this could happen 
(Korteweg, 2014, May 23). Even though it does so in a less extreme manner 
as De Telegraaf, De Volkskrant also adopts a ‘radical right party’ frame. It 
devotes a lot of attention to the changing direction of the party and the 
increasingly extreme pronunciations and actions of Wilders. The moral 

evaluation is thus also negative.  

 Unlike the other two newspapers, nrc.next utilizes neutral language 
throughout the coverage. Its articles concentrate on the internal issue that 
exists with Martin Bosma. Wilders has successfully prevented Bosma’s 
controversial book about apartheid from being published. This book could 
have had disastrous consequences for the PVV’s performance during the 
European elections (Meeus, 2014, May 21). Another news story presents that 
Wilders distances himself from Jean-Marie Le Pen’s pronunciation about the 

Ebola virus being a solution for the migrant problems (Wilders distantieert, 
2014, May 22). The other articles discuss some general information about the 
PVV in the European elections. Nrc.next addresses the ins and outs of the 
party in a non-judgmental manner. Therefore, an ‘established party’ frame is 
derived in which the PVV is approached as any other political party.  

 

Table 5: Media frames in period 3 

 De Telegraaf De Volkskrant nrc.next 

Media frame Conflict Radical right party 
Established 

party 

Problem 

definition 

A radicalising 

right-wing party 
confronted with 
considerable 
internal and 
external issues 

A radicalising 

right-wing party 
that encounters 
internal issues 

Ins and outs of 

the PVV 

Causal 
interpretation 

Wilders’ own 
actions and 
pronunciations  

Wilders’ own 
actions and 
pronunciations  

\ 

Moral 
evaluation 

Negative Negative  Neutral 

 

Table 5 exhibits that De Telegraaf and De Volkskrant frame the PVV as a 

‘radical right party’ around the European elections. Both stress that the party 
is radicalising. De Telegraaf also continues to adopt a ‘conflict’ frame in its 
articles. Nrc.next takes a completely different approach with an ‘established 



 18 MaRBLe 

Research 

Papers 

party’ frame through which it depicts the PVV in a non-judgmental manner as 
any other political party. 

 

5.4 Change in media frames over time 
The analysis demonstrates that the newspaper articles address a substantive 
amount of different subjects. The successes and failures of the PVV in the 
different elections are covered. Furthermore, attention is devoted to Wilders’ 
controversial pronunciations with a quite radical tone. The internal and 
external issues that the party is confronted with are highlighted as well. In 
addition, there exists a consensus among the three newspapers concerning 
the reasons behind the success and failure of the PVV. Their articles bring 
forward that the party’s success can be explained by the fact that it gives 
citizens a voice again and aims at protecting the Netherlands from foreigners, 
which is something that the traditional political elite allegedly fails to do. 

Moreover, the party's failures are held to be mainly caused by Wilders’ own 
pronunciations and undertaken actions.  

 It is evident that ever since its establishment in 2006, the PVV has 
continuously been portrayed as distinctive. Articles show that the party 
criticises the traditional political elite and vice versa, but also that it has a 
different party structure and other points of view. Therefore, ‘anti-
establishment party’ frames are derived in 2006 and 2010. It is recognised 
that the media portrayal has become increasingly negative over time. De 

Volkskrant and nrc.next are still surprised and amazed by the PVV’s 
unexpected success in 2006, but replace this tone by ‘anti-establishment’ 
depictions in 2010. By this time, De Telegraaf’s articles also concentrate on 
the conflicts the party encounters and address how the PVV is changing the 
status quo in Dutch politics. This focus on conflicts is still evident in 2014 but 
by now the party is perceived as ‘radical’ by both De Telegraaf and De 
Volkskrant. These growing extreme depictions have not been identified before 
by academic work. Furthermore, the observations imply that the Dutch 
newspapers contribute to a negative, ‘anti-establishment’ environment for the 
PVV. However, this does not seem to influence voting behaviour as 
extensively as the works of for instance Mazzoleni (2003) and Pels (2011) 
suggest since the party still managed to become the second largest party in 

the 2017 elections.  

 Two important notes have to be made here. First, even though the 
newspapers are increasingly negative, this does not go as far as to ‘demonise’ 
Wilders or the PVV. Bosman & d’Haenens (2008) find that this did happen to 
Pim Fortuyn in 2002 as De Telegraaf and De Volkskrant associated him with 
Nazis and fascism (p. 746). This observation strengthens Rooduijn’s (2013) 
argument that newspapers have become more open to populism over time. 

Second, the analysis shows that political orientation does not visibly shape 
the newspapers’ coverage. In addition, the popular newspaper De Telegraaf is 
not more sympathetic towards the PVV than the two quality newspapers. On 
the contrary, in the case of a negative moral evaluation, it portrays the party 
in the most negative manner of the three newspapers. This finding is in 
accordance with that of Akkerman (2011). Her study concludes that popular 
newspapers are not necessarily more sympathetic to populist ideas than 
quality newspapers.  

 



 19 
Populist Political Parties in the 

Media: A Newspaper Analysis  

of the PVV  

6. Conclusion 
 

This study explored the relationship between the media and populism to 
better understand the role of the media in national politics. Previous literature 
concentrated on defining populism and finding explanations for its rise. The 
literature review showed that the media play an important part in the success 
and/or failure of populist parties. However, there is a lack of a systematic 
investigation of the link between populist parties and the research on media-
effects in the academic work. Therefore, a newspaper analysis of the PVV in 
the Netherlands was conducted. The concept ‘framing’ was used as a helpful 
tool to make sense of the newspaper articles’ content. Media frames were 
derived on the basis of the elements problem definition, causal interpretation, 
and moral evaluation.  

 The analysis showed that the newspapers mainly depict the PVV in a 
negative manner, despite their different political orientations. It further 
demonstrated that the media frames have changed over time. In 2006, the 
newspapers were still amazed by the party’s success in its first elections. An 
anti-establishment sentiment was also already visible at this point in time. By 
2010, this anti-establishment party frame was consolidated. Attention was 
devoted to the PVV’s conflicts as well and a changing status quo in Dutch 
politics was remarked. In 2014, the party was mainly portrayed as a radical 

right party. The PVV is thus covered as increasingly extreme over time, even 
though some deviations were evident. Hence, the analysis implied that the 
newspapers generate a negative environment for the party in Dutch politics. 

 This research adds to the current academic debate concerning the 
role of the media in the rise and/or failure of populist parties. It bridged the 
gap between the work that traces the relationship between the media and 
populism and the media-effects literature. It also provided a new angle from 
which to research the PVV in the Netherlands. It found that Dutch newspapers 

have become more open to populist ideas. Moreover, the expectation that 
popular newspapers are more likely than quality newspapers to promote 
populist ideas was refuted. The analysis showed that both types of 
newspapers are rather negative towards the populist parties.  

 Since a newspaper analysis is unable to provide a holistic 
understanding of how the media shape the public’s perceptions towards 
populist parties, future research should concentrate on other forms of media 
as well. Television, radio, and social media might expose the public to 

considerably different information about these parties. It is also necessary to 
remark that this research only had a limited choice of cases. It would be 
interesting to reproduce the analysis for other Dutch newspapers. Another 
possibility would be to extend the time frame to other time periods such as 
the parliamentary elections in 2017. Furthermore, further research could 
undertake a cross-national study to compare media frames in different 
countries and for different populist parties.  


